جستجوی این وبلاگ

Powered By Blogger

۱۳۸۸ اسفند ۷, جمعه

زانو نزن دلاور


آینده خیزش سبز مردم ایران تابع " پیامد های" زنجیره ای از رفتار های آنان است برای رسیدن به هدف های خود. همین است که " رفتار گرایی " سلیگمن و سکینر،دیگر روان شناس آمریکایی را به یک نقطه مشترک می رساند: قوت و شدت رفتار تابع پیامد آن است! کوتاه سخن این که طبق این نظریه، خیزش اصلاح طلبانه مردم تا نقطه ای به اوج خود می رسد. اما چنان چه با نا کامی های متوالی یا پیامد های ناخوشایند برای ایجاد تغییر مواجه شود، روند نزولی به خود می گیرد تا آن جا که به نقطه زوال یا " در ماندگی " می رسد. این درست است که شیب احتمالا ً نزولی کنش اجتماعی اصلاح طلبانه امروز ایران به تعیین کنند ه های بسیاری بستگی دارد که با تعیین کنند ه های آزمایشگاهی سلیگمن تفاوت دارند، ولی این خطرروان شناختی باید از سوی همه جدی گرفته شود.



اما راه علاج آن واضح است: برگزیدن هدف های " تجربی" ( نه تجریدی) کوچک ، و تجربه روانی خوشایند پس از تحقق آن ها. اگر راه یا راه های تحقق این هدف ها نیز مسدود بود و خطر تجربه ناکامی نیز بسیار، باید به هدف های تجربی کوچک تر از آن اهتمام و بسنده کرد. وقتی هدف های کوچک بر آورده می شوند، سازو کارهای خودگردانی روانی (به قول باندورا) نیزبرای پاداش درونی کنش گران فعال می شوند و به آن ها برای هدف ها و آزمون های بعدی امید می دهند. راه درست، خرده گرایی معطوف به هدف های تجربی کوچک است هرچند تعداد هدف ها بسیار باشد و یا دیر ما را به مقصد برسانند. این پویایی اندک اندک بهتر از آن درماندگی و یا آن در جا رکاب زدن است. بخش مهمی از درماندگی و افت انگیزشی امروز شما، محصول گزینش هدف های غیر تجربی و تحقق ناپذیر است. همین!



****



اکنون به آخر این گفتار رسیدیم. آن ها یی که خسته وخیس و زخمی به خا نه رسیدید! با شما یم! اگر خانه ها را یک به یک تسخیر کنید، همه پاد گان ها در تصرف شمایانند. اگر قلب ها را فتح کنید، سربازان نیز اسیر شما می شوند. از کوچه های کوچک محله خود شروع کنید، بعد می بینید که خیابان ها، حتی میدان آزادی ،همه جا سبز شدند. به خیال تصرف " صدا و سیما " هستید؟ شما با خاموش کردن تلویزیون های خانه خود، چند ماهی است که صدا و سیما را تصرف کردید. دلاوران! نمی بینید که چه محشری به پا کردید؟ آرمان گرایان دغل باز را نمی بینید که چسان در مقابل شما مکر می کنند؟ می لرزند و دروغ می بافند. پس بایستید و زانو نزنید. زانو نزنید، دلاوران! اگر هدفی را به خطا برگزیدید باکی نیست. فرصت برای هدف های دیگر و آزمون های دیگر هم چنان باقیست

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر